Като заключителна част от Държавния зрелостен изпит по български език и литература интерпретативното съчинение е вид ученически текст, който се изучава няколко години в гимназиалния етап на обучението по БЕЛ. Овладяването на умения за създаването на такъв тип текст е от ключово значение за отличното представяне на матурата след 12. клас.
Ето защо е необходимо да се обърне по-голямо внимание на начина, по който се създава интерпретативното съчинение. Разбира се, да се запознаете със стъпките – това е първата крачка. Практиката (т.е. писането на съчинението) е втората.
Открояват се няколко вида интерпретативни съчинения
- Интерпретативното съчинение с аналитична насоченост, което разглежда сюжет, композиция, герои, изразни средства и др.;
- Интерпретативното съчинение с тълкователска насоченост – задачата му е да разтълкува смисъла на разглеждания текст, определяйки какви обществени или хуманитарни проблеми са разработени в него; кои са основните мотиви и тяхната символика; какво обществено противоречие е в основата на конфликта; как образите на героите изграждат своите убеждения за същността на човешкото?;
- Интерпретативното съчинение, чиято задача представлява комплексната интерпретация – да изясни как е разработен даден житейски, граждански, морален и естетически проблем.
Структурата на интерпретативното съчинение е ключов елемент за осигуряване на стройна организация на текста, водеща до яснота на анализа. Едно типично интерпретативно съчинение обикновено включва въведение (увод), основна част (теза и аргументация) и заключение. В изложението на съчинението може да има няколко параграфа, всеки от който обсъжда различни аспекти на темата, подкрепени с аргументи и доказателства.
Видовете интерпретативни съчинения са:
- Интерпретативно съчинение, насочено към изясняване на един проблем в един художествен текст.
- Интерпретативно съчинение, разглеждащо няколко проблема в един текст с оглед изясняването на неговата цялостна обществена функция.
- Интерпретативно съчинение, съпоставящо няколко художествени текста с цел изясняване на някаква тенденция или на основна за дадена историческа епоха идея.
- Интерпретативно съчинение, разглеждащо цялостното творчество на даден автор, за да се изясни ролята, която той изпълнява в литературния процес.
Последователността на работата по съчинението включва следните стъпки:
- Осъзнаване на темата и заложения в нея проблем: за какво се пита в заглавието; как разглежданото художествено произведение поставя този проблем; по какъв начин произведението разработва проблема.
- Формулиране на теза.
- Събиране на материал и постройка на аргументацията.
- Съставяне на план на съчинението.
- Написване на текста при следване на плана.
- Редактиране (проверка и отстраняване на допуснати грешки).
Структура
Въведение/ увод (приблизително 10% от общия обем на съчинението).
Изпълнява две основни функции:
- да постави темата и свързаните с нея проблеми, както и да въведе в основните аспекти и нейното разбиране;
- да привлече вниманието на читателя, като го убеди, че темата е важна и за него.
Основна част (приблизително 80% от общия обем на съчинението).
Включва:
- теза – мнението на пишещия за различни аспекти на проблема в заглавието, разгърнати в произведението;
- аргументация – доказателства на микротезите (минимум три), подкрепени с примери от художествения текст. Анализ на основните теми, символи или сюжетни елементи от текста. Разглеждане на различни персонални интерпретации и гледни точки върху темата. Изследване на стиловите и лингвистични характеристики на текста и тяхното значение за тълкуването му. Обсъждане на контекстуални или исторически аспекти, които влияят на разбирането на текста.
Заключение (приблизително 10% от общия обем на съчинението).
Включва:
- Обобщение на основните аргументи и изводи, направени в съчинението.
- Подчертаване на важността на анализа и интерпретацията на текста.
- Предложение за бъдещи изследвания или размисли върху темата.
Важно е всяка част от съчинението да бъде свързана логично и последователно с предишната и следващата, като се използват подходящи преходи и връзки между идеите. Текстът трябва да бъде ясен, убедителен и подкрепен със съответни доказателства от анализирания текст.
За да се постигнат отлични резултати – трябва да се практикува. Добре е работата на учениците при създаването на интерпретативно съчинение да се ръководи от опитни преподаватели.
Курсовете за подготовка за матурата след 12. клас по БЕЛ в образователен център „Йота“ включват именно овладяване на умения за писане както на есе, така и на интерпретативно съчинение.