Iota Centre
Iota Centre

Как да стимулираме креативността на децата

Как да стимулираме креативността на децата
  • юни 30, 2023

Какво е креативност?

Творческо мислене, въображение, изобретение, оригинално решение, иновация – това са някои от многото й разновидности и названия. Тя не е „по рождение“ или талант, нещо с което човек се ражда.

Креативността е способността да се погледне на даден проблем или ситуация по нов начин и да се „сътвори“ нещо оригинално. Креативността е създаването на новаторски решения на предизвикателствата на всекидневието.

Какво представлява умението „креативност“ и защо е важно

Развиването на това умение помага за изграждането на нагласата, че всеки трябва да се стреми да търси път към предизвикателствата на живота. Тези, които са креативни, се боят по-малко от грешка и провал и виждат неуспеха просто като временно явление и урок по пътя на своето израстване.

Креативността е свързана и с развитието и на други умения – като критично мислене, умения за презентация, умения за взимане на решения. Креативните хора преодоляват по-лесно ограничения, поемат риска да опитат това, от което останалите се страхуват, търсят различни начини да преодолеят обстоятелствата и предизвикателствата, за да постигнат целта си.

Всяка дейност може да бъде креативна – писането, четенето, математиката, подреждането, разхождането и всичко друго, за което се сетим с креативния си ум. Най-важното – всички деца са креативни и всички ние сме креативни.

Как да развиваме креативност в учениците?

Чудесно е да бъдем творци и новатори, но противно на схващането, че това е вид вроден талант Креативността се развива с времето и е резултат от предварителна подготовка. Първата и може би най-важна стъпка в творческия процес е проучването на различни съществуващи вече подходи и решения.

Така ученикът събира градивните елементи за своето ново творение. Живота показва, че иновативните идеи и решения не могат да съществуват „във вакуум“, а са резултат от познания и натрупвания, които се придобиват с времето.

Ролята на учителите в образователен център “Йота” е, да са хората, които създават предпоставки за натрупване на този опит и знания и у учениците.

Предпоставки за стимулиране на креативността

Мотивация и позитивното отношениеЗа да развие своя потенциал, детето трябва да е подкрепено и оценено. Позитивната обстановка, в която учителят се фокусира върху способностите на учениците и ги кара да се усетят значими и част от общност, действа мотивиращо.

Позитивно съревнование – Съревнованието по групи или индивидуално е градивно. То кара децата да се стараят повече и да се стремят към високи постижения. Най-полезни са групови игри, свързани с преподавания материал. Всяко състезание дава възможност учениците да блеснат със своите знания и умения и то в приятелка среда и дух.

Как да подпомогнем процеса на развитие на креативността?

Подсигурете на детето достъп до различни сетивни стимули и материали, подходящи за възрастта и развитието му. Давайте възможност за избор на детето, така то ще бъде водено от вътрешните си интереси и подбуди.

Оставяйте време, пространство и свобода да изследва средата, да се развива, да играе и да се забавлява. Обръщайте внимание на това, което детето ви споделя и приемайте идеите му с разбиране, дори те да са странни за вас. Не ги отхвърляйте.

Това ще подобри самочувствието и смелостта му за изразяване. Позволявайте му да сбърка и само да стигне до решенията на проблемите си. Задавайте отворени въпроси като: „Какво ако …?“, „Как би могъл да … ?“, „За какво можем да използваме …?“

Стратегии за развитие на креативността

Разработването на успешни стратегии за активиране и развитие на творческо и иновационно мислене у учениците е резултат от системна научна и изследователска работа на учители и учителски колективи. Ето някои примери на „работещи“ и ефективни стратегии:

  • Читателски клуб и електронни ресурси

Често учителите искат да запалят и поддържат интереса на децата към книгите чрез читателски клуб. Звучи лесно, но дейността изисква сериозно планиране. Малките ученици трудно ще останат мотивирани, ако просто разлистват страниците, четат и преразказват на съученик различни истории. Но ако репетирате пиеса по текста, от който децата са запленени, ако строите дженга с литературни въпроси и т.н. всичко ще се получи.

Резултат: учениците участват в гласуване и оценяване на книги

  • Задаване на един и същи въпрос десет пъти и даване на различен отговор всеки път

Задаването на един и същи въпрос и даването на различни отговори позволява да се измислят идеи, след като се изчерпят обикновените и често срещани отговори. Тази стратегия е подходяща за индивидуална работа, след като учителят е поставил задачата.

Учениците записват въпроса и си го задават наум 10 пъти, като всеки път трябва да дадат нов отговор. Записват отговорите си, които всъщност се превръщат в идеи, които могат да развият.

Обикновено първите един-два отговора са очевидните и очаквани отговори. Но следващите са истински креативните и нестандартни. Учениците трябва да бъдат насърчени да мислят наистина свободно, без ограничения, трябва да се запишат и най-странните хрумвания.

Важно е въпросът да е добре формулиран, за да дава възможност да се измислят различни отговори, да не е тип „да/не” въпрос, а зададен с „как, защо, по какъв начин” и т.н.

Резултат: Учениците имат десет различни отговора/решения на един въпрос. Генерирали са 10 идеи самостоятелно.

  • Дебат

Дебатът е структурирана дискусия. Обикновено има два отбора с поне двама учaстници във всеки. Единият отбор е в подкрепа на твърдението, а другият го отрича. Може да изберете темата според учебните си цели, може да оставите учениците да помислят и изберат теми, близки до техните интереси и всекидневие.

Резултат: В дебата се развиват множество умения, като публично говорене, критическо мислене, проучване, толерантност към друга позиция, работа в екип. Важно е учениците да бъдат подготвени да дебатират и в подкрепа, и срещу твърдението.

  • Мозъчна атака

Брейнсторминг, или мозъчна атака, е една от най-разпространените стратегии за генериране на идеи. Това е креативна техника за работа в група, чрез която екипът се опитва да измисли решение на даден проблем, събирайки списък с идеи, възникнали спонтанно и споделени от учениците в групата. Стратегията има разновидности, представен е класическият вид мозъчната атака.

Резултат: Учениците генерират групово идеи.

  • Часове по музика и изкуства

Насърчават децата да изразяват своите музикални впечатления; да развият в училищна възраст интерес към различни прояви на творчество: музикални и ритмични движения, ритмопластика, пеещи импровизации, свирене на музикални инструменти; насърчаване на формирането на творческо мислене у децата;

Резултат: Развиват музикалността на децата

Related Posts

scroll-top