Играта е един от видове човешка дейност. В процеса на развитието си човешкото общество изследва и анализира нейната роля в живота на всички възрасти. В частност при децата, ролята на играта е значима не само за физиологическото и биологическото им израстване.
Тя не е само израсходване на енергия или активна почивка. В съвременното общество от гледна точка на педагогиката, въпросите за детските игри и тяхното ръководство се поставят с оглед на целите на обучението и възпитанието.
Разкривайки същноста на играта, намираме корените на нейното значение за детското развитие. Тя има значение в живота на детето, същото, каквато има полезната дейност, работата за създаване на блага и службата в живота на възрастния.
Ролята на играта не е само средство за премахване на досадата от бездействие или като почивка, а се разширява и като фактор за социално развитие и като средство за предаване на идеите и обичаите през поколенията.
Какво е игра и защо различните видове игра са важни?
Играта е средство и начин, чрез които децата изучават света. Цялостното физическо, емоционално, познавателно и социално развитие на детето зависи от играта. За едно дете играта и ученето са едно и също нещо.
Всичко, което децата научават в предучилищна възраст, го учат чрез игра. За тях, тя е фокусирана върху процеса, а не върху резултата. Извършва се така, сякаш дейността е „реална“ и се основава на въображението.
По време на игра децата придобиват важни умения, като способност за мислене и разсъждаване, разрешаване на проблеми, развиване на паметта, концентрация и развиване на езикови умения.
Кое е най-важното умение, което е необходимо на децата от I – IV клас?
Теоретичните знания и дори практическите умения не са толкова ценни, колкото самата способност на детето да учи. В бързо променящия се свят постоянната адаптация е изключително важна. Човек, който учи успешно новото може да се адаптира така, че да подхожда с креативност, способности за решаване на проблеми и иновативност.
Все повече узрява идеята, че най-важното умение, необходимо за децата, е те да могат да учат ефективно. В училищните години е изключително важно децата да опитват различни сфери на познанията и уменията, търсейки собствените си таланти и интереси.
Те трябва да могат да опитват различни видове творчество, да експериментират, да откриват нови и нови дълбини на науката, отделяйки внимание именно на сферите, които ги интересуват.
Кои са основни области на развитие?
Има четири основни области на развитие: физическа, познавателна, емоционална, социална. Чрез играта всяка от тези области се стимулира и развива още от раждането и през ранните детски години.
Играта е отговорна за изграждането на интелектуалните способности на детето. Чрез играта децата се научат да слушат, възприемат и запаметяват информация. Развиват уменията си за мислене, нивото на комуникация и език на общуване.
Придобиват умения за творчество и концентрация. В училище и занималните за деца от I – IV клас всички изброени области за развитие са от съществено значение, но със средствата на учебните програми се въздейсвта целенасочено към познавателната способност на децата.
Какво са когнитивните умения и защо трябва да се развиват?
Какво означава терминът „когнитивни умения”? Когнитивните умения са уменията, необходими за ученето, запомнянето и мисленето. Това са слухова обработка на информацията, краткотрайна и дълготрайна памет, скорост на обработка на мозъка, внимание.
Слуховата обработка е способността да чуваме звуците така, както са, и да ги разграничаваме от другите. В училище добрите умения за слухова обработка позволяват на децата да се справят отлично в упражненията за слушане и да чуват ясно какво казва учителят. Това води до способността им да четат гладко.
Краткотрайната памет е способността да запомняме нещата временно. При децата пример за краткотрайна памет е, когато прочетат 1-2 изречения и ги запомнят. Повторението на нещо задържа информацията в краткотрайната памет.
Дълготрайната памет е способността да запомняме неща за неопределен период. Тя зависи от способността да приемем, съхраним, както и да си спомним информацията. Когато един факт остава в краткотрайната памет дълго време, по-вероятно е да стане част от дълготрайната памет.
Скоростта на обработка е способността да обработваме лесни когнитивни задачи автоматично, без да трябва да мислим за всеки детайл. Тестовете за определяне на скоростта на обработката включват задачи по математика, мисловни тестове за фиксирано време, разбиране на текст, прочетен наум, откриване на визуални шаблони, когато гледаме към изображение и др.
Може ли занималнята да стимулира развитието на децата?
Правилно организирания учебен и възпитателен процес в занималнята е в основата на успехите на децата от началния курс на обучение и е фактор за тяхното щастливо детство.
За разлика от уроците в час, в занималнята общуването между децата по между си и с учителите е освободено от напрежение. Времето прекарано в занималнята се използва освен за подготовка на уроците, а и за забавно запълване на пропуски и усвояване на допълнителна информация.
Според програмата на преподавателите в занималнята може да се включват редица занимателни игри, които ще разнообразят ежедневието на децата. В занималнята средата може да е различна от класната стая, но задължително трябва да е „радостна“, „красива“ и подредена; предметите и мебелите са в съответствие с ръста на децата; инструментите и материалите да са подходящи за малките ръце.
Игрите трябва да са разнообразни и да включват периодично двигателни и физически дейности. Престояването в едно положение дълго време, довежда до забавяне на мисловните процеси и до умора. Един от ефективните методи за работа с деца е разделянето им на групи. Целта е във всяка група да се осъществи сътрудничество в нещо, което правят добре.
Така във вид на игра се формират умения да слушаш другия, да споделяш, когато някой има нужда, да се правят компромиси, да не изолираш никого и че всеки трябва да се чувства нужен. Работата заедно е по-забавна.