Децата обичат да творят, защото е забавно, позволява им по свой начин да изразяват себе си: имат свобода в изборите, които правят, в мислите и в чувствата си. Изкуството възпитава важни за живота умения и развива младите умове.
Включването му в образованието помага на учениците да развият умения, необходими за голяма част от работните длъжности, развивайки творческо мислене, умение за разрешаване на ситуации, самостоятелно упражняване на отговорност, социални умения и самоуважение.
Как изкуството подобрява резултатите в ученето?
Защо изкуството се явява толкова добър учебен инструмент? Изкуството ангажира сетивата на учениците към „игри с отворен край“ (непредсказуеми ситуации) и развива техните познавателни, социални, емоционални и сензо-моторни умения. Изкуството е комплексен учебен опит, който носи удоволствие, предизвикателство и усещане за успех. Чрез изкуството децата развиват умения за комплексно мислене и решават важни за израстването задачи.
Детското развитие е последователен процес. Децата развиват първо по-прости и след това сложни умения. Заниманията, свързани с изкуство предоставят на подрастващите възможност за трениране на сетивата и сензориката, които да развиват със собствено темпо.
Интегриране на изкуството в класната стая и занималня
Изкуството е много ефективно средство за преподаване на учебни предмети като математика и литература. Най-ефективно е ученето, когато децата правят нещо, свързано с темата, която изучават. Когато децата трябва да изучат определена идея или концепция, то те я разбират по-добре и я помнят по-дълго време. Това е обвързано с правене на нещо, което задълбочава ученето.
Заниманията по изкуства помагат на децата да развият увереност в себе си, наблюдателност, творчески подход и изобретателност, както и умения за работа в екип. В занималните, след подготовка на учебните предмети, е желателно децата да имат час по изкуство – рисуване/приложни изкуства (рисуване, живопис, колаж, отпечатъци, моделиране и конструиране) или театър (актьорско майсторство, драматизация, кукли и сенки).
Изкуство и грамотност – Изкуството е отличен начин за развитие на грамотността и езиковите умения. Децата, които рисуват картини по прочетени истории подобряват възможностите си за разбиране на текста и са мотивирани да четат. Инструментите, използвани в изкуството полагат основата на уменията за писане. Чрез изкуството се развиват умения за изразяване и анализиране, което подпомага писането, но също и спомага за графичната култура, умения за ориентация в пространството, визуална грамотност и креативност при вербалното изразяване.
Изкуството и математиката – Изкуството би могло да бъде погледнато и през призмата на математиката. Работейки с по-прости материали за апликации и мъниста, малките ученици могат да онагледяват действия за събиране и изваждане, класифициране (по определени признаци), разпознаване на последователности и модели.
Математиката не е само числа, формули и логика, тя също е и структура, симетрия, форми и красота, и обратно – изкуството не е само емоции, цветове и естетика, то също е и ритъм, последователност и решаване на задачи.
С какво изкуството помага на образователния процес и как се прилага в занятията?
Изкуството, както и игровият подход разчупват скучния традиционен модел за провеждане на урок или самоподготовка. Това повишава интереса и мотивацията на децата за учене.
Освен само да се чете някоя приказка например, много по-забавно е за децата сами да се превъплътят в героите и да драматизират историята. Или да измислят и нарисуват друг край на приказката, да си представят как някой от героите би реагирал в друга ситуация или какво би казал, ако влезе сега в класната стая.
Докато се учат да пишат буквите, може първо да се опит да сглобят буквата с нейните отделни елементи от пластилин или да търсят визуални асоциации с формата на цифрите.
Какви умения развиват децата, когато творчеството е част от процеса на учене?
Преди всичко това са: самостоятелност, увереност, вяра в себе си, себеизразяване, търсене на нестандартни решения. Ето защо нетрадиционните методи за учене са много привлекателни за деца, защото разкриват големи възможности за изразяване на собствените фантазии, желанията и себеизразяването като цяло.
Цел в учебните програми е формиране при децата в училищна възраст естетическо отношение и художествено-творчески способности във визуална дейност. Създаване на условия за свободно експериментиране с художествени материали и инструменти. Да се събуди интерес към различни изобразителни материали и желание за работа с тях.
На фокус – интерактивно усвояване на знания и умения
Образователният процес в училище или по време на занималня цели развиване на критично и творческо мислене, емоционална интелигентност, правене на преценка, вземане на решения, задълбочено практическо навлизане в науката, технологията, изкуството, бизнеса, и комуникацията.
Чрез съвременни методи се създава интерес към познанието и се подбужда любознателност и самоинициатива в децата. Главна цел е да се предаде училищния учебен материал чрез комбинация от традиционни, дигитални и интерактивни методи
Примерна програма на модерна училищна занималня
Началото е: прием на децата – музикални и двигателни игри. След подходяща настройка се преминава към подготовка на учебения материал, домашни, самоподготовка. Следват закуска и игри на двора. Преподаване на чужд език – чрез игри, песни, театър, рисуване и приложни изкуства и занимания по изкуства (рисуване/приложни изкуства или театър).
Ученици и преподаватели са отбор в това пътешествие към познанието. Права и задължения се избират съвместно. Атмосферата е приветлива. Всеки общува открито и с уважение. Преподавателите влизат в ролята на партньор, ментор, наставник, треньор, спътник в усвояването на знанието. Всяко постижение и всяка грешка се обсъждат по време на специални часове.
Всички клубове и занимални работят по проекти, обменят знание и опит, докато постигат заедно своите цели.