За да направи правилен избор на занималня, родителят трябва ясно да определи резултатите, които иска детето да постигне в часовете след училище. Този избор е важен, защото ще посочва дейностите, които то ще изпълнява под наблюдението и с помощта на преподавател.
В занималнята безцелните часове след училище ще се трансформират в ефективно ползотворно време за учене.
Занималня или самоподготовка вкъщи?
Отговорът на този въпрос, в повечето случаи е еднозначен, но при едно условие – има възрастен, който се грижи, оказва съдействие на детето и осъществява контрол.
Ако този проблем не съществува, то спокойната обстановка вкъщи, домашно приготвената храна, възможноста за следобеден сън и почивка, са най-съществените аргументи за „домашна“ занималня. Възможността детето да играе с играчките си и да се чувства добре в свои води – намалява стреса.
Общуването с родителите и семейството е много ценно – малките имат нужда да споделят, да се гушкат и да усещат подкрепа и одобрение. Има един недостатък и той е, че детето по-малко от другите ще общува със своите съученици.
На занималня, но коя?
Родителите на деца в държавните училища имат две опции – така наречената държавна занималняи разкриваните около училище частни занимални.
Държавната занималня е безплатна. Това е основното и на места единствено предимство. Разбира се, трябва да се поинтересувате как стоят нещата във вашето училище – коя госпожа се занимава с децата, колко деца се предвижда да посещават занималнята, колко е голяма стаята и други не по-малко важни подробности.
Децата в държавната занималня в повечето случаи са твърде много. Учителите трябва да се грижат за тях и да ги наблюдават. Трудно е да се отдели достатъчно индивидуално внимание на всеки ученик. Друг проблем в големите градове е и недостатъчния брой на преподаватели за занималня.
Част от родителите търсят помощ за децата си за писане на домашните работи. Друга част целят индивидуални грижи и създаване на навици, защото децата са различни.
Каква занималня бихме искали за вашето дете?
Искам детето ми да получава персонално внимание!
В началния етап на образователния процес това е от съществено значение. На този етап се формират навиците за учене и критерии за нивото на подготовка на детето. За целта размера на групите трябва да е ограничен.
Какви са преподавателите в занималнята?
В повечето случаи в занималнята работят учители с професионална подготовка „начална педагогика“. Те са преподаватели в начален курс I-IV клас. С тяхна помощ, детето усвоява текущия материал и попълва пропуски от предишни уроци.
Освен методически, преподавателите осъществяват и психологическа дейност, осигуряват добър микроклимат и дружески отношения между децата. Създават условия за емоционално и личностно развитие на малките ученици. Най-пълно това се реализира в частните занимални.
Какви са условията за учене и почивка на децата?
В държавните занимални децата се занимават в класически класни стаи, а за отдих и почивка излизат организирано в училищния двор. Предвидени са регламентирани почивки, през които децата може да спортуват. В частите занимални условията може да варират – от стаи в апартамент с ограничен обем, и такива осигуряващи луксозни битови условия.
Децата се извеждат в парк, намиращ се в близост или на специализирана площадка.
Какви допълнителни дейности предлагат в занималнята?
Най-добре е, ако в занималнята са създадени добри условия за забавно учене и разнообразни странични дейности. В държавните занимални тези възможности са ограничени по различни причини.
Някои частни занимални предлагат часове и курсове в области като наука или изкуство – рисуване, апликации, моделиране.
В тези дейности няма стресиращи тестове и учениците работят заедно в групи и се забавляват. Правят се различни тематични партита и тържества, които допълнително сближават децата, както и разработват специализирани програми във ваканциите и почивните дни.
Съществуват по-елитни частни занималнии, в които се осигурява достъп до психолог и логопед, в случай че забележат притеснително отклонение в развитието на детето..
Какво е работното време на занималнята?
Държавните занимални работят до 16.30 ч. – 17.00 ч., което е неудобно за работещите родители, които приключват работа след 17.30 ч. – 18.00 ч. Голямо предимство на частните занимални е, че работят до късно и можете да приберете детето си дори и след 19.00 ч.
Нещо повече за частните занимални?
Те се конкурират взаимно и това е добре за родителите. Трябва да се проучи коя от всички ще е най-подходяща – с оглед местоположението, цената и допълнителните занимания и услуги, които предлагат. В частните занимални работят професионалисти, които се стараят децата да научат, дори нещо в повече от задължителното.
Учителите извеждат децата в парка и след като си научат уроците, да ги занимават с нещо странично: забавни игри, апликации, моделиране и т.н.
Повечето частни занимални вече предлагат възможности за развиване на уменията, което може да помогне на децата да намерят нови интереси и хобита, за които не са предполагали нито те, нито родителите им.