Една от основните цели на предучилищното и училищното образование е интелектуално, емоционално, социално, духовно-нравствено и физическо развитие и подкрепа на всяко дете и на всеки ученик в съответствие с възрастта, потребностите, способностите и интересите му.
За целта посещаването на занималня на деца от първи до четвърти клас е заложено в закона за предучилишното и училищно образование. Училищното ръководство е длъжно по закон да създаде оптимални условия за занимания и отдих на децата записани за посещение на занималня.
Тези изисквания включват осигуряване на подходящи помещения за подготовка на децата, квалифициран педагогически персонал, възможност за отдих,спорт и забавления. Всеки родител има определени очаквания за резултатите на детето в учебния процес, за които известна роля има и посещението на занималня.
Често групите в училищните занимални са големи и по този начин е затруднен индивидуалният контакт между учител и ученик. По тази причина все повече родители избират частната занималня пред училищната.
Какви са очакванията и какви са предимствата децата да посещават занималня?
Създаване на умения за учене
Основната цел на занималнята е детето да си научи уроците, да навакса с неща, които е пропуснало или не разбира, и да се подготви за предстоящите контролни. Там квалифицирани педагози, обикновено учители с квалификация начална педагогика, създават подходяща образователна среда за децата.
Обучението включва преговор и подготовка по взетия учебен материал от деня; писане и проверка на домашните задачи в малки групи; индивидуално занимание по отстраняването на пропуски в знанията и допълнителни упражнения от сборници и др. Ако учителят на занималнята е подготвен, сериозен, ангажиран и се занимава с децата, то сякаш са на частен урок, на който им се обръща специално внимание.
Благоприятна и подкрепяща среда за децата да учат и растат
В тази среда е приложим индивидуалния подход към всяко дете и неговите специфични потребности. Създаването на приятелска и непринудена атмосфера близка на учебния процес, позволява да се развие диалог между ученик и учител.
Диалогичният характер на обучението, позволява откриване на пропуските и слабите места на учениците и развитие на силните им страни. Разликата между държавната и частна занималня е в това, че групите са малки, организацията е различна, а учителите са повече от един, за да може да се осъществи един добър учебен процес.
Развитие на интелекта
Занималнята дава шанс за децата да доразвият потенциала си, да изразят себе си и да научат онова, за което времето в училище понякога просто не стига. Фокусът не е в наиузстяване и заучаване на материала, а в разбиране и усвояване.
Децата имат възможността да общуват
В занималнята децата имат възможност да общуват със свои връстници и това им позволява да се формират като индивидуалности и също така да се научат да работят в колектив.
Идеята на занималнята е и да свали натрупано напрежение от детската психика. Занималнята е емоционално пространство, където децата не са подложени на агресивен контрол и амбициозни съревнования.
Занималнята дава едно необходимо на всички деца допълнително време, в което те се забавляват и работят. Детското съзнание е ангажирано по един едновременно приятен и интригуващ начин.
Време за отдих и спортни дейности
Почивката и физическата активност се провеждат в помещение, различно от онова за самоподготовка, за да може детето да си почине пълноценно. След като са приключили със задачите си, децата имат и време да поиграят и да развиват интересите си. От значение е възрастта на децата, за да може времето да бъде прекарано продуктивно.
Спокойствие за родителите
На родителите занималнята дава увереност, че децата им ще се справят с училищния материал и ще покажат добри резултати и спокойствие, че са в добри ръце. Засилва надеждата, че децата могат да постигат високи резултати и същевременно да бъдат щастливи. Занималнята е създадена в услуга на родителите, които са на работа.