„За“или „Против“ занималнята?
Това е първият въпрос, на който трябва да отговорят родителите, когато децата им пораснат и достигнат училищна възраст. Съществуват различни мнения, че в занималните децата са много, преуморяват се, не ядат, не учат, дремят по чиновете, а за храната по столовете – негативни констатации относно нейното количество и качество.
В противоречие на тези мнения са положителните отзиви на мнозина, че в повечето занимални децата не висят по чиновете с часове и не си губят времето. Там се организират игри и занимания на открито или закрито (според времето), които са с много движение и положителни емоции.
Извънкласните дейности в занималнята и колко са полезни за учениците
Основната роля на занималнята е подготовка на уроците и домашните от учебната програма и надграждане на знанията. Организираните в занималнята извънкласни дейности могат да помогнат да се събуди интереса на учениците и да ги мотивира да търсят допълнителни знания по различни учебни теми.
Така децата по-лесно възприемат информация и се доверяват на учителя, който се вълнува от живота и интересите им и прекарва качествено време с тях. Взаимодействието учител – ученик преминава на ново ниво, защото заедно участват в интересни дейности.
Добре организираните извънкласни занимания могат да представят училището в напълно различна светлина. Учениците ще го посещават с желание, защото ще знаят, че там имат хубави преживявания и получават нови знания с лекота. Ще знаят, че там има възрастни, които се радват да прекарат времето си с тях и извън строго регламентираните учебни часове.
Извънкласните дейности често представляват групови занимания, които развиват качества като сътрудничество, емпатия, толерантност и др. Те предлагат разнообразни занимания на учениците, които ги карат да се чувстват значими. Общите преживявания и интереси изграждат силни приятелства!
Избор на извънкласна активност – не какво искате вие или дори детето, а от какво наистина се нуждае.
Започнете с откровен анализ на детето си – кои са неговите силни и слаби страни, какви са страховете му и недостатъците му. Понякога ученето на нещо отегчително и/или трудно, може да обтегне отношенията в семейството.
Ако детето има естествен интерес и с удоволствие ходи на съответните курсове и непрекъснато търси усъвършенстване в областта, е добре да му осигурите тази възможност за развитие.
Спортовете имат много предимства за физическото, психическото, социалното и емоционалното развитие на децата. Груповите спортове помагат за постигане на по-добра физическа форма. Подпомагат осъзнаването на значението на работата в екип и по-лесната комуникация с различни хора – съотборници, треньор, публика.
Овладяването на гнева и импулсите, приемането на провалите и неуспехите и постигането на по-добро самочувствие са част от предимствата на тези спортове.
По отношение на чуждите езици, едва ли някой може да каже, че това е нещо излишно. Изучаването на един чужд език създава разбиране и навици, които ще му помогнат да овладее втори и трети чужд език.
Танците също могат да имат много положително влияние както върху момичетата, така и върху момчетата. С танците детето се учи да овладява и усеща тялото си, постига по-добра физическа форма и издръжливост и чувства принадлежност към групата. Детето оценява и приема възможностите си, то вижда и се сравнява с други деца – едни танцуват по-добре, други по-зле.
Приложните изкуства имат силен терапевтичен ефект. Развиват въображението, стимулират творческото мислене, освобождават напрежението и пораждат положителни емоции. Дори ако детето не работи в сферата на изкуствата, когато порасне, едно хоби, което обича от детските си години, може да му носи много радост и удовлетворение.
Защо занималнята е отличен избор?
Педагогическите цели, които си поставя учителят при работа с ученици в извънкласни форми, най-общо, са формиране и развиване на знания, умения и компетентности; формиране на самостоятелно и креативно мислене чрез решаване на конкретни практически задачи; развиване на творческите способности и изграждане на умения за работа в екип.
Съществен стимул за участие в извънкласните дейности в занималнята е мотивацията на учениците за постижения, стремежът към успех и възможността да изразят себе си.
Извънкласните дейности подпомагат усъвършенстването на личната и социалната компетентност и интелигентност на децата, развиват у тях усещане за самостоятелност при решаване на конкретни задачи, създават предпоставки за осъзнато и целенасочено учене.
Ефективността на извънкласните дейности се предопределя от създадените условия за активност на учениците. Безспорен е фактът, че занималните са социалнозначими, свързани са с подготовката на обучаваните за реалния живот. Работата с децата извън класната стая им позволява да осмислят свободното си време, да го използват рационално за развиване на своите интереси.
За по-добрата организация на извънкласните дейности в занималнята важна роля има екипната работа. Тя може да се определи като обща дейност на група ученици, които имат обща цел в извършваната от тях работа, и по отношение на която се възприемат като еднакво отговорни. Работата в екип предполага изява на всеки ученик.
Учениците се учат да работят заедно, да избират най-доброто предложение. Наблюдава се уникалност при формирането на решенията по поставените задачи. Учениците участват активно и мобилизират силите си.