Втора поредна година учениците от 12. клас се явяват на новия формат на матурата по български език и литература. Държавният зрелостен изпит е структуриран в три части, като първите две са с продължителност за работа 60 минути, а третата част, която представлява писане на есе или интерпретативно съчинение върху изучавано произведение – 120 минути.
Езиковите норми се проверяват в първата част. За да се справят отлично, учениците трябва да познават правилата и техните изключения. Като тук под правила се има предвид всички правила на книжовния български език, а не само „най-популярните“, преповтаряни непрекъснато от втори клас.
Пример за правило, което често остава в периферията са сложните наречия (образувани предлог и съществително име или предлог и наречие), а именно то беше подложено на проверка в трета задача от изпитния формат.
За разлика от стария вариант на матурата този изисква повече „писане“ от страна на зрелостниците, което, разбира се, не трябва да се приема буквално, защото всъщност се очаква записване просто на една дума в правилната й форма, с което се проверяват познанията на правописната, граматичната и лексикалната норма.
Ето няколко задачи от формат 2023 година за онагледяване на казаното:
8. В листа за отговори запишете правилната за изречението форма на думата, поставена в скоби.
Съобщено бе, че трима алпинисти са (успял) да достигнат върха. 9. В листа за отговори запишете правилно САМО думата, в която е допусната правописна грешка. До средата на юли трябва да се направи първата косидба на високопланинските ливади. 11. В листа за отговори запишете САМО правилната форма на думата, в която е допусната граматична грешка. Замъкът ще посетим днес, а галерията ще разгледаме утре. |
Тази година във втора част беше предложен текст за Иван Мърквичка и диаграма за мястото на изкуствата в обучението за задължителната част – извличане на информация от непознат текст.
И двата текста стандартно са последвани от въпроси като Кое твърдение е вярно според информацията в Текст 1?
За да се справят отлично, учениците трябва да се концентрират и внимателно да прочетат текста и още по-внимателно въпросите. Това не е сложна задача за онези, които имат изградени навици за четене и учене, но е истинска мъка за нечетящите и немотивираните.
С годините се забелязва отказ дори от прочитането на текста, защото „бил много дълъг“. Ето защо работата в малка група (курс по български език и литература) и в учебна среда, различна от училищната, би могла да помогне на такива ученици да придобият дори и на късен етап навици за учене, включващи работа с разнообразни текстове, търпение, концентрация и осмисляне на прочетеното.
Разбира се, успешното преминаване на държавния зрелостен изпит по БЕЛ не включва само добра езикова култура. Трябва да са прочетени, анализирани и осмислени всички теми, проблеми, мотиви, образи, конфликти и ценности в задължителните 27 произведения, изучавани в 11. и 12. клас, за да се постигане отличен резултат.
Пример за истинността на твърдението са следните задачи от тазгодишния изпит:
35. Съпоставете интерпретациите на темата за труда във „Ветрената мелница“ и в „Балада за Георг Хених“ и запишете ЕДНА РАЗЛИКА между тях в листа за отговори.
36. В листа за отговори разтълкувайте заглавието „Балкански синдром“ в контекста на творбата.
37. В листа за отговори запишете ЕДНА ФУНКЦИЯ на диалога в „Андрешко“ за смисъла на творбата. |
И не на последно място – създаването на собствен текст. Тази година зрелостниците трябваше да избират от следните две теми в третата част на изпитния формат:
Живот в мрежата
(Есе) Пътят на посвещаването в любовта (Интерпретативно съчинение върху „Посвещение“ на Петя Дубарова) |
Есето изкушава учениците, които не са чели произведенията и не са се занимавали целенасочено със създаването на интерпретативно съчинение.
За последното се изискват следните компетентности, които да покриват критериите за оценяване, публикувани от МОН:
ОЦЕНЯВАНИ КОМПЕТЕНТНОСТИ | Брой точки |
1. Литературни компетентности | Общо 10 т. |
1.1. Интерпретира художествения текст като фикционална реалност | 0–3 |
1.2. Разпознава структурни елементи на художествения текст и анализира техните функции | 0–3 |
1.3. Тълкува смисъла на художествения текст | 0–4 |
2. Компетентности за изграждане на аргументативен текст | Общо 12 т. |
2.1. Формулира теза, съответстваща на зададения проблем | 0–3 |
2.2. Целенасочено, задълбочено и последователно аргументира формулираната теза | 0–5 |
2.3. Създава цялостен (свързан и завършен) и смислово съгласуван текст | 0–4 |
3. Езикови компетентности | Общо 8 т. |
3.1. Прилага лексикалната норма | 0–2 |
3.2. Прилага граматичната норма | 0–2 |
3.3. Прилага правописната норма | 0–2 |
3.4. Прилага пунктуационната норма | 0–2 |
ОБЩ БРОЙ ТОЧКИ ПО КРИТЕРИИТЕ: | 30 т. |
За да се покрият критериите при създаването на всеки един аргументативен текст, е необходима целенасочена работа и консултации с учител, който да насочва процеса в правилната посока.
Ако искате резултатите на Вашето дете да са блестящи, ние в образователен център „Йота“ предлагаме на дванадесетокласниците целогодишен курс по български език и литература за отлична подготовка за матурите през учебната 2023-2024 година.