Iota Centre
Iota Centre

Защо е важно изкуството за децата

дете рисува
  • май 3, 2023

Децата са естествено любопитни. От момента, в който придобият контрол над ръцете си, те си служат с тях, за да откриват света, за да видят как работи всичко. Те изследват, наблюдават и имитират, опитвайки се да разберат как работят нещата и как да контролират себе си и средата си.

Това неограничено изследване помага на децата да създават връзки в мозъка си, помага им да учат, да се концентрират и да се свързват със себе си. Освен това е забавно!

Изкуството е естествена дейност за подпомагане на тази свободна игра при децата. Свободата да се използват различни материали по органичен и неструктуриран начин, дава възможност за изследване, експериментиране, откривателство, ето защо в образователен център „Йота“ предлагаме работилница за изработване на кукли.

Тези артистични начинания и самостоятелни изследвания са не само забавни, но и образователни. Изкуството позволява да се практикуват широк спектър от умения – полезни не само за живота, но и за ученето като цяло.

Уменията, които децата практикуват при участие в арт дейности, включват:

Фина моторика

Хващането на моливи, пастели, тебешир и четки помага на децата да развият фините си двигателни мускули. Това ще помогне на вашето дете при писане, закопчаване на палто и други задачи, изискващи контролирани движения. А по-късно ще му бъде полезно във всякакъв вид спортни дейности.

Когнитивно развитие

Изкуството може да помогне на децата да научат и практикуват умения като моделиране и разбиране на причинно-следствените връзки (например „Ако натисна много силно с пастел, цветът е по-тъмен.“). Те могат също така да практикуват умения за критично мислене, като съставят план или картина на това, което възнамеряват да създадат, и следват своя план.

Математически умения

Децата могат да учат, създават и започват да разбират понятия като размер, форма, правене на сравнения, броене и пространствени разсъждения.

Езикови умения

Докато децата описват и споделят своите произведения на изкуството, както и процеса на творене, те развиват езикови умения. Насърчаването на това развитие включва активно слушане и задавате на отворени въпроси. Това също е чудесна възможност да научат нови думи относно техния проект (кройка, техника суха игла и др.).

Освен че помага на децата да развият важни умения, свободното изразяване е полезно и за цялостното здраве и благополучие. Предоставянето на творческа възможност на детето може да помогне за облекчаване на стреса (вече се среща и бърнаут при децата, не само при възрастните) и да преодолее нещата, които се случват в живота му. Като насърчаваме артистичното изразяване, можем да помогнем за улесняването на ученето.

Нека говорим с детето си за работата му.

Често е трудно да се разберат детските рисунки, въпреки че детето знае точно какво представляват. Когато попитаме Какво е това? ние казваме, че трябва да изглежда като нещо, което бихме разпознали. Вместо това може да го насърчите с думите: Разкажи ми за твоята снимка.

Можете също така да опишете действията, които вашето дете предприема, или материалите, които използва, като кажете неща като: Използваш мека четка за рисуване, забелязах, че правиш малки кръгове, използваш два пастела едновременно!

Подражаваме на детето си.

Вместо да рисуваме своя собствена картина, сядаме с детето и имитираме действията му. Правим големи драсканици, малки линии или се упражняваме да рисуваме кръгове. Ако детето ви е съсредоточено върху това, което рисуваме, или колко „добра“ е нашата картина, е по-малко вероятно то да прояви въображение и креативно само по себе си.

Осигуряваме избор.

Събираме широка гама от материали, които децата да използват – бои, цветни моливи, тебешир, тесто за игра, маркери, пастели, маслени пастели, ножици, печати и др. Разбъркваме ги, като внасяме в бъркотията и неочаквани материали като филц, динозаври, брокат или например боб. Така децата ще имат свободата да избират, а защо не и да претворят картини на световни художници с нестандартен избор на техники и материали. За да разберем техните предпочитания и за да ги мотивираме, предлагаме арт студио „Рисувам като големите художници“.

Подкрепяме, а не водим.

Забелязали ли сте, че често дейностите стават много по-малко забавни, когато се диктуват от друг човек? Същото важи и за децата. Ето защо ги оставяме да решат какви материали искат да използват и как и кога да ги използват. Може би искат да отлепят хартията от пастела и да го използват, като рисуват с цялата му дължина върху хартията, вместо да пишат с върха.

Оставяме децата да откриват.

Вместо да седнем с конкретен план или резултат, оставяме детето да изследва, експериментира и използва въображението си. Децата могат да направят голяма бъркотия или да променят решението си няколко пъти – всичко това е част от творческия процес.

Фокусираме се върху процеса, а не върху продукта. Насърчаването на детето в действието на неструктурирано изкуство му помага да работи с вътрешна мотивация.

Учим ги да изразяват себе си свободно, без да се притесняват какво мислят другите.

Ако се отделя много внимание на крайния продукт или изразходваме много енергия за хвалене на крайния резултат, детето може да е по-вероятно да прави неща, за да получи нашето одобрение, вместо да прави това, което иска.

Част от фокусирането върху процеса включва насърчаване на усилията; проучването и разбирането, че усилията са по-важни от крайния продукт. Винаги отбелязваме тяхната упорита работа!

Оставяме.

Докато детето е в безопасност (т.е. не тича с ножици), оставяме го да изследва. То може да прекарва по-голямата част от времето в подостряне на цветни моливи, вместо всъщност да рисуват с тях. Децата учат чрез игра, изследване и проба-грешка. Когато им даваме свобода да откриват, те се учат да създават и експериментират по нови начини.

Мотивираме децата да създават и учат – всичко, от което се нуждаем, са четка за рисуване и непредубеденост.

Related Posts

scroll-top